tisdag 12 januari 2010

Varm Smörgåstårta



Kommer inte ihåg exakt var jag åt denna första gången, men jag minns att jag tyckte den var så god! I mitt recept står det att det är till 4 pers..men det är galet. När vi åt detta 4 pers, så var hälften kvar! Så, ialla fall minst 6 pers kan jag säga.

2 paket hönökaka (6 st halvor)
2 paket bacon
10 cm purjolök
2 burkar champinjoner
4 dl creme fraiche
3 tomater
salt
peppar
oregano
riven ost
ev. 1 dl creme fraiche till garnering

Skiva bacon i småbitar och stek tills de blir knapriga. Lägg på en bit hushållspapper och låt fettet rinna av. Stek purjolök, champinjoner och lägg i baconet. Rör i creme fraiche och kryddor.
Lägg två halvor hönökaka på en ugnsplåt. Bred på hälften av blandningen. Lägg på ytterligare två kakor, och fördela resten av blandningen.
(Ta ev. 1 dl creme fraiche och bred över det sista lagret.)
Lägg på riven ost och skivade tomater.
Sätt in i ugnen på 200 grader i 10 min. Klart!

Tips: Byt ut bacon mot köttfärs....

3 kommentarer:

Emmas Kök sa...

Spännande! Detta måste jag prova :)

Fru Matglad sa...

Kul! Gör det! =)

Remsan sa...

Detta var länge sen vi åt. Jag fick receptet av en väninna en gång och smörgåstårtan är jättegod.