torsdag 7 januari 2010

Min Gulaschsoppa



Vad passar inte bättre en kall vinterdag som denna med en varm, god, mustig gulasch!?
Upptäckte när jag drog igång att potatisen var slut, vilket jag gärna haft i, men man får ju testa en annan variant då.

Jag gjorde såhär:

4 pers

ca 500 g köttfärs (jag hade blandfärs hemma)
1 gul lök (skär i små bitar)
1 medelstor morot (skär i små bitar)
2 vitlöksklyftor
500 g krossade tomater (eller vanliga tomater som skärs i bitar efter att ha upphättats i kokande vatten så skalet lossnat)
1 stor grillad paprika på burk
ca 1 dl rött vin
ca 5 dl vatten
2 buljongtärningar (kött)
2 msk tomatpuré
Ev lite coloritsoja för att få en riktigt mörk färg på gulaschen.
Spiskummin
Cayennepeppar
Persilja
Creme fraiche till servering

Skär morot, lök i bitar och bryn tillsammans med färsen i lite olja.
Häll på vinet, vatten, buljongtärningarna och kryddorna och låt koka ca 10 min.
Lägg i tomatpuré, persilja, grillad paprika och ev. colorit.
Det gör inget om den får puttra ytterligare! Smaka av, tillsätt ev med mer kryddor.

Inga kommentarer: