måndag 25 januari 2010

Skaldjurssoppa

Soppor kan man verkligen göra på det mesta!
Ikväll blev det en soppa på räkor, kräftstjärtar, sparris m.m.
Jag hade sparat på skalen från räkorna vi åt i helgen, kokat upp det och gjort en buljong på det hela...(se räkfond) ibland är man verkligen duktig, och det känns sådär ooootroligt "från grunden"! Bakade lite hembakade frallor innan idag också...ville bara berätta det...=)

4 pers

lite olja till stekning
1 stor scharlottenlök
1 liten bit finskuren fänkål
10 cm purjolök
Dill
1-2 dl vitt vin
Ca 1 l Skaldjursfond, eller räkfond
1 burk räkor i lag
1 burk kräftor i lag
Sparris
200 g Risoni

Börja med att bryna fänkål och scharlottenlök i lite olja så den blir genomskinlig och lite glansig.
Häll på vinet och buljongen och låt koka några minuter. Lägg i sparrisen och låt koka med ytterligare några minuter. (Jag fick skumma av endel) Lägg i skaldjuren, purjolöken och dillen. Låt bli varmt och servera direkt!


Bryn lök och fänkål innan du häller på vinet...


Risoni finns bland pastan i butikerna...


Soppan på tallriken!

4 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Soppa är verkligen underskattat, så mycket gott man kan göra.

Det ser supergott ut, kräftorna läskar :)

Em sa...

Låter jättegott och det kunde jag ha ätit också om jag bara låter bli Risonin och det är ju inga problem. Jag kan ju lägga i en klick Philadelphiaost.. :D (Tomatsoppan var enormt mäktig, jag tog resten till lunch i dag..)

Sus sa...

...och här kan man verkligen få inspiration!!
Kom tillbaka vettja.
Hit lär jag i alla fall hitta tillbaka snart =)

Fru Matglad sa...

Helena: Sant!
Em, va inte så hård mot dig själv...du måste tillåta liiite C ibland...=)
Sus, välkommen hit, och välkommen tillbaka! =)