söndag 10 januari 2010

Rostbiff på älgfransyska & rotfruktsgratäng




Förkylningen är förhoppningsvis på övergående nu, och jag lyckades åstadkomma en middag ikväll...

150 grader

En bit fransyska på älg
Vitlök
Nymald svartpeppar
Salt
Smör & Rapsolja
Termometer

Gnid in kryddorna runt om köttet. Stick in en termometer med spetsen i mitten av köttbiten. Låg temperatur lite längre ger en jämn rosa färg på köttet. Jag körde i 150 grader. Tiden varierar på storleken på köttet.

Rotfruktsgratäng

Morötter
Fänkål
Potatisar
Gul lök
Purjulök
Vispgrädde+Mjölk
Vitlök
Salt & Peppar

Skär fänkål och lök i små bitar. Hetta upp en kastrull med smör & rapsolja. Fräs fänkålsbitarna och lök så de blir glansiga och gyllenbruna.
Smörj en gratängform med smör eller olja. Häll över den smörstekta fänkålen och löken.
Lägg i småskuren morot, skivade potatisbitar, skivad purjolök . Måtta upp ca 2 dl vispgrädde och ca 1,5 dl mjölk i en bunke. Pressa i 2 vitlöksklyftor, salt och grovmalen svartpeppar. Ös blandningen över rotfrukterna, Ställ in i ugnen ca 1 timme i 150 grader. Känn så potatisen är färdig med tandpetare eller sticka.
Servera med exempelvis rödvinssås, champinjonsås eller bearnaissås. (Ikväll hade jag en champinjonsås)

2 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Rotfruktsgratäng är ju så gott! Trots att jag inte är ett stort fan av rött kött så tycker jag det ser supergott ut :P

Hallon & Blåbär sa...

Rotfruktsgratäng har jag varit sugen på länge och nu är det även inskriven på matlistan, mumsigt!