torsdag 7 januari 2010

Hviidehus Mussli







Detta är en stor sats, men det är ju bara att halvera mängderna...

15 dl havregryn
5 dl rågflingor
1,5 dl pumpafrön
1,5 dl solroskärnor
2 dl hackade hasselnötter
2 msk vaniljsocker
2 dl olivolja eller annan..
1 dl vatten
2 msk sirap

Ös upp havregryn, rågflingor, pumpafrön, solroskärnor, vaniljsocker i en ugnsäker panna. Hacka nötterna och ös i dem också.
Blanda olivolja, vatten och sirap. Häll över grynblandningen och blanda väl.
Sätt in i ugnen på 175 grader i ca 45 minuter. Kanske korta tiden om mängden halveras. Rör om lite då och då.
När den fått fin färg, ta ut och låt den svalna...klart!


Jag vet att det finns många varianter på mussli, hur gör du din? Kul med nya idéer! Kommentera gärna!

3 kommentarer:

Natalie sa...

grymt!! Vad gott det ser ut, det ska jag testa!
Kul att du gillade mitt "besöksbjudstips" ;)
Det förde mig till din blogg...den är fantastisk!
En ny favorit...tack!!

Inspirera Mera sa...

Åh så gott det ser ut! Hur länge håller müslin? Kram Sandra

Fru Matglad sa...

Kul och tack Natalie! =)
Vilken bra fråga Sandra...så länge nötterna är ok kan jag tänka...det är ju färskvara, så bättre att göra lite åt gången tycker jag...
Tack!=)