tisdag 30 mars 2010

Kanelbullar

Oj oj oj säger jag bara...just nu snurrar det rejält i mitt huvud skall ni veta! Inte rent fysiskt, men på en annan nivå. Vad skall hända framöver? Många idéer och funderingar som far runt..spännande, svåra och utmanande grejer...Kryptiskt? Ja.
Mer får ni inte veta just nu, men det är lite av anledningen att det tagit tre dagar sedan jag uppdaterade sidan...
Så varför inte ta och baka lite bullar, man tänker så bra då...=)



Vanliga hederliga kanelbullar har väl de flesta recept på...men ifall ni tappat bort det...=)

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
2 tsk malen kardemumma
ca 1,3 l mjöl

smör till fyllning
strösocker
malen kanel
pärlsocker
1 uppvispat ägg till pensling

Gör så här:

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret och häll i mjölken. Låt spadet bli fingervarmt.
Häll spadet lite i taget över jästen så allt löser sig i degspadet.
Rör i socker, kardemumma och salt.
Rör i nästan allt mjöl, men spara lite till utbakningen.
Låt degen jäsa under en handduk ca 45 min.
Arbeta degen så den blir smidig.
Dela degen i två delar, och kavla ut.
Bred rumsvarmt smör, och strö över kanel och socker.
Rulla ihop till en rulle och skär sedan varje rulle i ca 20 skivor.
Lägg i bullformar.
Låt jäsa igen under handduk ca 30 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö pärlsocker på toppen.
Sätt in i 225-250 grader varm ugn till bullarna fått en fin färg.


4 kommentarer:

Remsan sa...

Oh, så spännande! Låter stort...

Filibabba sa...

Vilka fina bullar :)

egoinasmamma.nu sa...

Man kan bli nyfiken av mindre.. :D
Sv: Tv.programmet finns på tv4.se, men det är inget speciellt, annat än för mig. :D :D

mumsfillibaba sa...

Spännande!! Nyfiken!! Kanelbullar är ju aldrig fel!!