tisdag 16 mars 2010

"Köttbullar köttbullar köttbullar..."


Inte speciellt exotiskt precis, men ibland blir jag sugen på riktiga "hemmaköttbullar"...
Alla kan nog göra köttbullar, men när jag pratade med en vän härom veckan, så kom vi in på just köttbullar...jag berättade då att jag alltid gör mina i ugnen. Det hade hon aldrig gjort, så sa hon att det kunde jag skriva på bloggen...=)och har ni nu inte gjort det, GÖÖÖR det, supersmidigt!
En annan sak min vän reagerade på var havregrynen...ja, istället för skorpmjöl. Men låt det dra i vätskan 10 min innan det blandas i färsen. Ja, mina små tips...

I min färs har jag:

Blandfärs
Ägg
Havregryn
Mjölk eller grädde
Pressad vitlök
Riven gul lök
Salt & Peppar


Hur brukar ni göra?

7 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Har du lite mått på hur mycket du brukar ha i av allt, givetvis beroende på hur mycket färs förstår jag men ändå..:-). Lägger du de i en braspanna sen och bara in i ugnen eller , hur gör du..Jag får nämligen ALDRIG till några goda köttbullar...Stor kramiz :-)

egoinasmamma.nu sa...

Nötfärs, ägg, hackad lök, skorpmjöl, mjölk, salt och peppar. Sen varierar jag med bl annat kapris, småhackad inlagd gurka, småhackade inlagda rödbetor eller rätt mycket riven lök. Norsk som jag är så ser mina köttbullar mer ut som frikadeller och sen gör jag en brun sås (ÄKTA som jag kallar det, inget fuskis med färgen alltså.., jag bryner smör och mjöl och gör RIKTIG brun sås på det) och lägger köttbullarna i såsen.

Ett tips till brun sås och gräddsås. Ha i mesost eller messmör, även om man inte tycker om det annars är det otroligt gott i såsen. En del rekommenderar något sött i såsen, så som socker, lingonsylt eller annat, men mesosten är tusen gånger bättre.

Fru Matglad sa...

E-L; Oj, ja dum som jag va så måttade jag inte idag, men jag hade 1,8 kg färs CA 2 dl havregryn och lika mycket mjölk, två ganska små lökar,2 ägg, två vitlöksklyftor, salta o peppra på!

E-M! Då måste jag testa norska varianten! Tack för tipset!
P.S Hade jag rätt????

Kram på er!

Lovisa sa...

åååh Ylva, de ser lika goda ut som min mormors köttbullar :D

jag tror föresten att jag vill flytta hem till er när jag ser vad god mat du lagar. Är det okej? mamma blir nog lite ledsen.. Du får övertyga henne om dina recept. Jag vill också äta god mat :D hihi

Lovisa sa...

åååh Ylva, de ser lika goda ut som min mormors köttbullar :D

jag tror föresten att jag vill flytta hem till er när jag ser vad god mat du lagar. Är det okej? mamma blir nog lite ledsen.. Du får övertyga henne om dina recept. Jag vill också äta god mat :D hihi

Nina sa...

De här köttbullarna är to die for! Lika goda kalla dessutom :)

Lovisa sa...

Mammas blev platta på ena sidan och inte speciellt goda direkt efter dem var klara.. men nu två dagar efter är de också to die for! :D