tisdag 8 december 2009

Moules marinières (Musslor i vitt vin)

Låter kanske inte så gott om man aldrig smakat...men ohhh vad sugen jag blev på musslor nu! För er som aldrig testat, gör det! Superenkelt och jättegott! Det skall jag nog göra till helgen...då lägger jag också ut en bild.

ca 4 pers

1 msk smör att fräsa lök och vitlök i.
1,5 kg musslor med skal
1 gul lök
1 scharlottenlök
3 vitlöksklyftor
vitt vin (ca 2 dl)
ca 0,5 dl hackad persilja
5 cm purjolök, strimlas (ej nödvändigt, mest för att det blir snyggt...)
visprädde ca 3 dl
salt & peppar

Börja med att rensa musslorna, och ta bort "skägget". Skölj dem noga och släng musslor som inte stänger sig när man knackar på skalet! Jag brukar fylla upp vatten i en stor kastrull, eller i diskhon och knacka lite lätt. Töm ut vattnet och gör proceduren en gång till.

Smält smöret och lägg i lök, scharlottenlök och fräs i någon minut (skall inte bli brunt!)
Lägg i vitlök och låt fräsa med några sekunder (inte bli brunt!)
Häll på vinet, persilja och låt koka upp.
Lägg i musslorna och låt koka i ca 5 min under lock.
Häll på grädde och ev strimlad purjolök, salta och peppra efter önskemål och låt koka några minuter.
Servera med vitt bröd och doppa i såsen.

Tips: I Bryssel serveras musslor på restaurang ofta med pommes och aioli.

2 kommentarer:

Rozita sa...

Åt ngt liknande i norra delen av London för några år sedan, på restaurangen "Belgo" med pommes och äkta majjo. Supersmaskigt!!! Det var då jag förstod att jag faktiskt tyckte om musslor (riktiga och inte sådana på burk som smakar BLÄÄÄ)!! Men de hade nog i krossade/passerade tomater oxå...

Fru Matglad sa...

Ja, detta är ju inte "musslor på burk". Håller med dig. Med tomat är en annan variant, också supert!
Kram