tisdag 15 december 2009

Chokladkolapaj med kardemumma


Fler recept av Leila. Hon gör det bara så snyggt! De kommande tre recepten har jag inte själv testat, men lägger in dem här så jag vet var jag ska leta vid senare tillfälle!

Mördeg
75 g kallt smör
2 dl vetemjöl
2 msk florsocker
1 äggula
1 msk kallt vatten

1. Nyp ihop kallt smör med vetemjöl och florsocker.
2. Tillsätt ägg och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte. Tillsätt vattnet.
3. Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 min.
4. Sätt ugnen på 175 grader.
5. Kavla ut degen och klä en avlång räfflad pajform, 9x33 cm med degen (eller en rund pajform, 24 cm i diameter). Nagga mördegen med en gaffel. Tryck fast aluminiumfolie på pajkanten så den inte sjunker ner under gräddningen.
6. Förbaka pajskalet i mitten av ugnen i ca 5 min, ta sedan av folien och fortsätt grädda i 5 min tills färgen är gyllene. Låt svalna.

Kolafyllning:
450 g mörk kvalitetschoklad 70%
2 dl vispgrädde
1 färsk vaniljstång
0,5 tsk kardemummakärnor
2 dl strösocker
1 dl vatten
100 ml (2 tuber)Apotekets flytande glykos
Lättvispad grädde till servering
1. Hacka den mörka chokladen riktigt fint och smält den tillsammans med grädden i ett vattenbad(i en skål över kokande vatten).
2. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Stöt kardemummakärnorna i en mortel.
3. Koka strösocker, vatten, glykos, vaniljstång med frön och kardemumma under ca 6 minuter i en tjockbottnad kastrull.
4. Rör ner chokladgrädden och fortsätt koka i 10-13 minuter under konstant vispning tills smeten tjocknar och känns trög. Plocka ur vaniljstången och blanda ner lite nötter i smeten.
5. Fyll omedelbart det gräddade pajskalet med kolasmeten.
Strö över resterande nötter, garnera med guld-nonstop och tranbär och låt stelna.
Servera pajen rumstempererad med lättvispad grädde.

Inga kommentarer: