tisdag 6 april 2010

Jag har fått ett brev...

"Hej, Var inne på nättet för att söka ett recept.Fick upp din blogg: Varför använder du t ex företagen Dansukker och Zeta med sådan tydlighet i dina recept?Är det något speciellt vi bör veta om just dessa produkter; är de speciellt bra kanske?Eller har du någon slags förhållande till företagen? Ingen svensk "riktig" matjournalist skriver ut producentnamn när de nämnerråvaror i sina recept. Det skulle verka väldigt köpt. Sedan undrar jag varför du rekommenderar folk att köpa färdig bruschetta från Zeta?Vore det inte både enklare, godare och billigare att göra bruschettan själv?En stackars förtorkad, färdigförpackad brödbit gör ingen glad.Och hur är den behandlad för att hålla i påsen? och så vidare."

Anledningen att jag lägger upp detta brev här i min blogg, är för att det kanske möjligtvis finns fler som undrar samma saker, som kanske stör sig på att jag nämner företag, produkter i bloggen. För mig vore det enklast att låta bli att läsa det man inte tycker om.

Jag vill gärna berätta att jag varken är sponsrad eller "köpt", har heller inget förhållande till företagen jag nämner. Jag har hänvisat i mina inlägg till företag, produkter för att jag själv gillar dessa och gärna delar med mig till den som vill...

Jag är ingen riktig matjournalist, har aldrig försökt vara en "riktig" matjournalist och kommer förmodligen heller aldrig att bli. Jag startade min blogg som ett roligt "experiment", där jag tänkte samla på mig goda recept som jag hittar, blir bjuden på, och vill komma i håg...

Vad beträffar ZETA´s produkter, så har jag nu bett om en innehållsförteckning, för att kunna svara på frågan hur de är behandlade...Kan i och för sig hålla med om att en nybakad, ljummen och hembakad förmodligen skulle smaka bättre, men denna gång köpte jag färdiga, på påse...

Hoppas mitt svar var tillräckligt. Tänk så mycket onödig energi, för ingenting...

6 kommentarer:

Sandra sa...

Hej Ville bara berätta att Jag stör mig iallafall inte alls på detta som brevskrivaren har "klagat" på. Denne har förmodligen inget annat att göra så därför detta konsgtiga och onödiga brev
/sandra

Mårtenssons kök sa...

Men herrejisses, läser den människan inga andra matbloggar, nästan alla gör ju likadant, även de "riktiga" matjournalisterna. Det finns ju även kockar som gör reklam för produkter och tjänar pengar på det, har han/hon skrivit till dom oxå, kan man ju undra...
Har man använt något man tycker är bra vill man väl berätta om det och dela med sej till andra, som faktiskt uppskattar det.
Jaja, ditt svar var ju bra i alla fall, stå på dej!

mumsfillibaba sa...

Hoppsan hejsan!! Ja, tänk om man skulle vara sponsrad av alla företag men gör reklam för?! Stenrik!!! Eller?? Fantastiskt att man orkar skriva ett sådant brev! Håller på dig!!:)

Ullsan sa...

Bäste vän! Va härligt att man vill vårda matkonsten så innerligt. Men gott hade det varit om det fanns en tanke om att få tid att njuta av varandras sällskap och därmed tillåta att "dansukker" & "Zeta" kan få leva på oss stackare som inte orkar att lägga tid på en brödbit. Kul att man ser denna blogg så seriös det visar ju att man lyckats.

Remsan sa...

Jisses... Jag tycker personligen det kan vara intressant vilken exakt produkt som använts ibland eftersom det kan påverka hela resultatet. Så jag tillhör inte de som stört sig, tvärtom!

Helena Ljunggren sa...

Jag säger då det. Tyvärr så "tycker" folk lite för mycket. Kör på som du alltid gjort, du kan aldrig göra alla nöjda. Att du gör "reklam" för ett gott bröd, trots att det är färdigförpackat, är väl bara bra...alla har inte samma möjlighet att baka själva. Vill man baka själv gör man det vill man det inte så...ja just, då gör man det inte :)

Äsch, försök att inte ta åt dig, låt det rinna av dig och kör på med samma goda, glada anda! :)