måndag 12 april 2010

Rabarber i smördeg med marsalaskum


Detta recept hittade jag på systembolaget!
Tur vi fick lite oväntat besök (se nedan) så de fick agera försökskaniner...

4 pers

5 dl rabarber, fint skivad
1,5 dl socker
0,5 dl vatten
1 dl marsalavin
20 g smör
1 smördegsplatta
1 ägg
1 msk socker
1 msk hackade pistagenötter (detta hade inte jag, men det blir nog gott!)

Marsalaskum:

1 dl vitt vin
0,5 dl marsalavin
0,5 dl florsocker
2 äggulor

Gör så här:

Värm ugnen till 200 grader
Koka upp vattnet med sockret i en tjockbottnad kastrull eller gjutjärnspanna tills det är gyllenbrunt, dvs karamellisera.
Häll på den skivade rabarbern.
Slå på 1 dl marsalavin och koka ihop till en kompott och avsluta med en klick smör.
Låt svalna.
Dela smördegsplattan i fyra delar.
Nagga tätt med en gaffel och pensla med äggula.
Strö på socker och nötter.
Grädda i 200 grader 10 min.
Börja med marsalaskummet genom att blanda vitt vin. marsala och florsocker.
Tillsätt äggulor och vispa allt i en bunke över vattenbad på spisen till det blir tjockt.
Dela smördegsbakelserna så du får en över- och en underdel. Fördela rabarberkompotten och skummet på underdelen. Avsluta med ett lock.
Servera med vaniljglass och lite mer av skummet...


3 kommentarer:

Remsan sa...

Men hallå, hur gott såg inte det där ut?!

Kalasgott sa...

Ser underbart gott ut!!! Spännande med skummet! :)

Ullsan sa...

Jag vill vara försökskanin till sådana här recept!!! Det verkar sött och syrligt som jag gillar. Måste prova:-)