måndag 19 april 2010

Budapestrulle utan nötter

Hittade detta recept i Allt om mat... (fortfarande INTE sponsrad...)
Passade perfekt eftersom Nina är lite allergisk mot nötter. Hon är dessutom väldigt kräsen när det gäller desserter...men denna var godkänd. Kanske verkar lte krångligt med sprits och allt, men det var supersmidigt!



6 äggvitor
0,5 tsk citronsaft
0,5 tsk salt
3 dl strösocker
2 msk marsanpulver

Fyllning:

Persika och jordgubbar (eller annan..)
3 dl Vispgrädde


Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa äggvitor med citronsaft och ca 1 dl av sockret till skum på medelhastighet, tillsätt sedan resten av sockret, marsanpulver och fortsätt vispa på högsta hastighet till styvt skum.


Spritsa ut smeten på ett smort och lätt mjölat bakplåtspapper. Lämna en kant på ca 3 cm runt om, och med 1 cm mellanrum mellan varje "rad".

Grädda mitt i ugnen i ca 20 min.
Låt stå i 5 min innan den stjälps upp på ett sockrat bakplåtspapper.
Låt kallna.
Vispa grädden ganska hårt.
Blanda med frukten.
Bred på fyllningen över kakan, och rulla sedan i hop från långsidan.


Pudra med florsocker, och garnera med någon frukt pecis innan serveringen!

6 kommentarer:

Ullsan sa...

Åååååhhhhhh jag är en sådan sucker på budapest bakelse..... Underbart att du tagit med denna tårtornas tårta!!! Pusss

egoinasmamma.nu sa...

Så smaskigt! Och SÅ förbjudet.. :D

Fru Matglad sa...

Em, du får äta fyllningen...;)

mumsfillibaba sa...

Gud, så smarrigt!! En sprits står högt på min önskelista!! Har kommit på att man måste ha det!!

Anna, Alingsås sa...

Toppen, ett Budapestrullerecept helt utan nötter! De andra jag sett har varit med mandel i stället för hasselnötter. Det funkar för en del allergiker, men inte för dem som är allergiska mot allt i nötväg!

MEN, hur mycket citronsaft ska det vara?

Fru Matglad sa...

Anna! Tur att det finns läsare som upptäcker fel lite här och var..jag har nu ändrat i receptet...
Tack...! =)