söndag 7 februari 2010

Räkmousse

5 hg skalade räkor
1 gul lök
1 burk svart kaviar (125 g)
1 burk röd kaviar (125 g)
2-3 gelatinblad
2 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
Citron, dill och rödlöksringar till garnering

Gör så här:

Vispa grädde och creme fraiche var för sig.
Lägg gelatinet i vatten ca 10 min.
Hacka löken fint.
Klipp eller hacka räkorna ganska smått.
Blanda grädde, creme fraiche, räkor och lök.
Krama ur gelatinet och lägg i en kastrull och smält på svag värme.
Blanda kaviaren (röd) i gelatinet, låt svalna något och rör sedan ner i gräggblandningen. VIKTIGT!
Gelatinet får inte vara jättevarmt när den blandas med grädden.

Lägg upp på tallrikar och garnera med lite svart kaviar, citronskivor, rödlöksringar och en dillkvist.

3 kommentarer:

Lilla a sa...

Mmmmm... det såg riktigt smarrigt ut! Väldigt söt sida du har.

Är du nyfiken av dig? Gillar du att göra upp planer för framtiden? Var med och se om Micael Dahléns teorier om Nextopia stämmer. Låter det spännande? Titta in på gladdagboken.se

Mvh Lilla a

victoria (matplatsen) sa...

vad gott och FINT detta såg ut,tack för tipset!!!

kram
Victoria
(matplatsen)

Fru Matglad sa...

Tack lilla a!
Tack Victoria!
Detta är en sån där 80-tals förrätt som min mamma brukade göra. I den första egna kokboken jag fick när jag flyttade hemifrån, skrev jag av detta recept, och skall erkänna att den glömts bort!