fredag 5 februari 2010

Popcorn...




När jag var liten : "poppade" man i en kastrull så popcornen hoppade ur kastrullen om man inte var beredd med ett lock....hade man otur så blev de lite svarta, men det var så det skulle vara!
När mina barn var små:"poppade" man, man la en påse i mikron och ställde timern på 2:50. När det pep så var popcornen färdiga. Svarta, nej det har vi aldrig sett några..."
När mina barn var ca 7-9 år blev jag medveten om detta "popcornfenomen" när vi en kväll skulle "poppa" på riktigt. Det visade sig vara första gången mina barn var med om en "majsexplosion" ! Jag hade inte förstått det själv, förrän när första majsen exploderade och blev ett "popcorn"; de skrek av förtjusning, samtidigt som de skrattade så tårarna rann och var helt sålda på detta experiment! Vi som poppat popcorn så länge och så många gånger (men inte på riktigt...)

Inga kommentarer: