tisdag 8 november 2011

Kryddig Kycklinggryta

Sprang in i mataffären efter jobbet och hade inget planerat för kvällen!
Men denna kycklinggrytan blev faktiskt över förväntan!
Ganska mycket kryddor i, men det gör man ju som man vill.
Jag tror kryddor är bra för kroppen! Om man ser vad hälsokostbutiker erbjuder för olika slags "huskurer" och annat så är det ju ofta speciella kryddor som är bra för båda det ena och det andra.
Så i dessa förkylningstider; krydda på bara! =)

Har som sällan "måttat", mängden av allt, men det är upp till var och en att prova sig fram!


KRYDDIG KYCKLINGGRYTA

Kycklingfiléer strimlade i mindre bitar
1 gul lök
ca 2 dl vatten
1 burk krossade tomater
1-2 kycklingbuljongtärningar
ca 1 dl cremefraiche
purjolök
Cayennepeppar
Malen ingefära
Spiskummin
Curry
Gurkmeja
Salt
Peppar
Smör till stekningen

Jag gjorde så här:

Strimla kycklingfiléer i mindre bitar, och bryn i lite smör i en stekpanna, behöver inte genomstekas, för det ska koka en liten stund i vätskan sedan.
Fräs 1 gul hackad lök i en kastrull med lite smör och häll i alla kryddor.
Låt kryddorna puttra en liten stund i smöret (Ha inte för varmt så det bränns!)
Lägg i den brynta kycklingen, vattnet, buljongtärningen och låt allt koka ihop ett par minuter.
Häll på krossade tomater, koriander och hackad purjolök.
Beroende på hur stora kycklingbitarna är, tar det lite olika lång tid, men mitt var klart på 10 min. Är man osäker, ta upp den största kycklingbiten, och se om den är genomstekt/kokt, låt puttra lite till annars...

Servera med ris!
Jag har blivit väldigt förtjust i Oncel Ben´s fullkornsris! Det är lätt att koka utan att det blir klibbigt, och dessutom klart på 10 min...



Inga kommentarer: