torsdag 3 november 2011

Chokladmarängrulle

Inga kalorier alls typ.
Men jag kan tala om att den blev väldans god!
Så, när och om ni vill "unna" er något riktigt gott så kan ni ju alltid testa...;)
Från början hade jag tänkt göra en BUDAPESTRULLE
men upptäckte att jag inte hade något marzanpulver, utan det jag trodde var marzanpulver visade sig vara chokladpudding! (Ekströms)
Ok, "testar"...

CHOKLADMARÄNGRULLE 8-10 pers

6 äggvitor
1 skvätt citron (el. lime)max 1 msk!
½ tsk salt
3 dl strösocker
2 msk Ekströms Chokladpudding-Pulver
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker

FYLLNING:

5 dl vispgrädde
Nutella

GARNERING:

Florsocker
Nutella
Jordgubbar

GÖR SÅ HÄR:

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa äggvitorna med citron- eller limesaft tillsammans med 1 dl av sockret på medelhastighet.
Tillsätt chokladpulvret och resten av sockret och vispa på högsta hastighet till styvt skum.
Sritsa ut smeten på en bakplåtspappersklädd ugnsform (Se här)

Grädda i ugnen ca 20 min, tills den fått fin färg.
Låt stå och svalna helt.
Vispa grädden hårt.
Bred på ett valfritt tjockt lager med Nutella, och lägg därefter över grädden.
Rulla sedan ihop från långsidan.
Lägg skarven nedåt.
Pudra med florsocker lite snyggt,
och garnera med jordgubbar!

Voilà!

Bon app!




Inga kommentarer: