lördag 15 maj 2010

Petit-chouer

Världens enklaste - Så goda...



Bakelser ca 15 st

3 dl vatten
100 g smör
2 dl vetemjöl
3 små ägg

Fyllning:

Marsankräm
vispgrädde

Garnering:

Florsocker
Jordgubbar

Koka upp vattnet och lägg i smöret, låt smälta.
Rör i mjölet och låt koka under kraftig omrörning till den släpper från kastrullens botten.
Låt svalna.
Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund mellan varje ägg.
Klicka eller spritsa ut på bakplåtspapper.
Grädda i mitten eller nedre delen av ugnen i 20 min 175 grader.
Öppna inte ugnsluckan under de första 10 minuterna!
Ta ut dem och låt kallna.
Vispa grädde och eller marsankräm.
Skär av toppen på bakelserna.
Fyll som du vill, och garnera!

Voilà!

2 kommentarer:

Remsan sa...

Älskar Petit-chouer! Tar alltid dem med banansmak när jag går på fik. Men jordgubbar såg fräscht och gott ut!

Nena sa...

Jag alskar dessa sma sotisar;) Jag brukar faktiskt fuska och koper dem fardiga och sedan fyller jag dem hemma men jag maste se till att gora dem hemma for jag antar att det ar mycket godare:)