onsdag 19 maj 2010

Godaste äppelkakorna!

Hos Victoria på Matplatsen, Bloggfamiljen pågår en tävling...där kan man vinna BRAGO KEX för er som vill delta!... Självklart kommer jag att göra det. Tävlingen går ut på att ge sitt bästa recept på äppelkaka! Jag har faktiskt två favoriter. Den ena är "Mammas lätta äppelkakan" och den andra är "Emilias äppelkaka". =)

Mammas Lätta:

1 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
75 g smör
Äpplen i skivor
Ev. kanel och lite socker

Smält smöret.
Vispa ägg och socker.
Blanda de torra ingredienser.
Blanda samman allt.
Smöra och bröa en form och häll i smeten.
Lägg äppelskivor efter smak, och ströa över lite kanel och socker...
Grädda i ugnen på 175 grader ca 40 min.

Emilias:


150 g smält smör
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl socker
1 ägg
ca 4 rivna äpplen
Ev kanel

Gör som i äppelkakan över, men RIV här äpplen! Är äpplena väldigt saftiga, brukar jag lägga på ett papper att rinna av något innan jag lägger på kakan..

Supergoda båda två!
Ska lägga ut en bild nästa gång de tillverkas!

3 kommentarer:

becka sa...

Vaddå Emilias äppelkaka?!

Den heter faktiskt Kjells! :)

Hälsn. Rebecka (Emilias syster)

Fru Matglad sa...

Nae Rebecka...inte Kjells...tycker Emilias låter bättre!...;)

mumsfillibaba sa...

Oavsett vems kakan är låter det smaskigt med äppelkaka!!