tisdag 8 mars 2011

Semlor!


Idag är det ju fettisdagen och då ska man ju äta semla såklart! ;)
Jag är så proppmätt nu, så det får nog bli en "tvåtimmarsrunda" ikväll ;)
Jag skulle gärna testa de där semlorna med choklad! Någon som testat dem? Eller någon annan rolig variant på semlor?

Jag gjorde mina semlor efter ett ganska vanligt recept...

Ca 20 stycken (beroende på hur stora man gör dem)

75 g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
0,5 dl socker
½ tsk salt
7,5 dl vetemjöl 1 tsk stött kardemumma

Till Fyllning:
Mandelmassa + lite mjölk
Vispgrädde

Till pensling och garnering:
1 uppvispat ägg
Pärlsocker

Smält smöret och häll i mjölen. (37 grader)
Smula sönder jästen i en bunke.
Häll i degvätskan, socker, kardemumma, salt och blanda i mjölet. (Spara eventuellt lite till utbakningen, eller ta till ytterligare lite..)
Låt jäsa i ca 40-50 min.
Tag upp degen och knåda..

Forma till runda bullar och låt jäsa på plåt ca 30 min.

Dessa bullar är goda även utan grädde och mandelmassa!

4 kommentarer:

Remsan sa...

Jag brukar aldrig baka släta bullar för mina blir aldrig runda och fina. Tur det finns kondis ;-)

Sandra sa...

Köpte fel på maxi en gång med nutella i. Riktigt gott inte alls så sött som de kan bli i bland även för mig som älskar semlor. Testa det

Anonym sa...

Tack så hjärtligt för tipset på en lämplig maträtt för en fattig student! Jag är redan inne på min andra för i dag!

lovisa sa...

FANKEN , har jag missat fettisdagen :( basta dagen pa aret juuu!!