fredag 11 mars 2011

Fläskfilé med baconröra

Sista "Veckansmiddag-recept"
Som vanligt har jag svårt att hålla mig till receptet...
men denna gång berodde det på att jag förbrukat grädden som skulle varit i denna rätt, och att det råkade stå en "creme fraiche-tomat & basilika" som då skulle varit i ett annat recept...
Men, ialla fall...det blev gott!
Älsklingen, dvs min man tyckte det luktade kebabsås, och då blev jag lite konfunderad!
Jag kunde inte känna varken lukt eller smak av kebabsås!..hmm.


Fläskfilé
Tagliatelle
Smör (att steka i)
1 pkt bacon
1 ask champinjoner
Salt & Svartpeppar
Isbergssallad
gurka
Tomat
2,5 dl grädde
2 msk senap
1 vitlöksklyfta
1 köttbulongtärning

(Jag hade: 1 liten burk creme fraiche tomat & basilika
1 liten burk creme fraiche i stället för grädden)

Gör så här:

Koka tagliatelle.
Stek bacon & champinjoner.
Stek fläskfilén i skivor i lite smör.
Lägg bacon, kött och champinjoner i en ugnsform.
Skala och pressa vitlök.
Blanda grädde, creme fraiche, senap, vitlök och bulong i en skål och häll över köttet.
Gratinera i 225 grader ca 15 min.
Servera med sallad, tomat och gurka.
Bon app!







Minstingen dyker upp, hugger en STOR middagstallrik och sticker sen...


A = bäst?
Vi älskar Amaroneviner!
Vi fick en flaska Amarone av Tobbe "Kruka" en gång...(En annan Amarone!) vi öppnade den på stört, och konstaterade att detta vin var det godaste vi druckit! Vi drack upp det (fredag!) och sa: vi köper en ny i morgon (dvs lördag)...men det gjorde vi inte.
DEN köper vi på guldbröllopsdagen eller nåt...
Men, ialla fall...DET var det godaste AMARONE jag någonsin druckit! (Återkommer med vidare info)

2 kommentarer:

Sus sa...

Amaronevinerna är outstanding!
Jag följer heller aldrig recept. Men inspireras av dem.

Helena m. 4 sa...

Håller med om att det är ett av de bästa vinerna på Systemet, sen finns det en annan som heter Masi Campofiorin (5123) och kostar 105 kr - väl värd att prova !