fredag 11 februari 2011

Stekt ris à la Phuket

En av middagarna i veckans matleverans..
Roligt med lite nya "inputs", och helt okej i smaken!


Ris
Fläskkarré
1 bit ingefära
3 msk soja
Olivolja
1 rödlök
2 äpple
2-3 morötter
½ ask persilja
Sweet Chilisås

Gör så här:

Koka ris.
Strimla köttet.
Skala och slanta morötter.
Hacka lök.
Skala, kärna ur och skiva äpplet.
Blanda kött, ingefära och soja i en skål.
Stek kött, lök, äpple och mörötter i 3-5 min.
Vänd ned det kokta riset i stekpannan och garnera med perilja. (Jag glömde persilja!)
Servera med sweet chilisås.


6 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Sått det ser ut!!!

Anonym sa...

Vad för ris används?? Är det basmati, jasmin, eller vanligt ris??

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fru Matglad sa...

Jag använde vanligt...=)

Anonym sa...

Tack för svaret! Det här ska jag testa!! :-)

Svorskan sa...

Det låter riktigt gott!
Sv: Ja, visst är det härligt med tidiga morgnar, när man är utsövd och det är vackert väder. Bästa tiden på dygnet då, tycker jag.