måndag 9 augusti 2010

Lammfärsrulle

Efter tips från vänner, besökte vi härmomdagen Allatorps Gård för att handla lite "riktigt kött"! Utbudet var för tillfället ganska begränsat tyvärr, men en hel del köpte vi med oss hem iallafall! Bl.a köpte vi lammfärs som blir kvällens middag...
Eftersom deras nötfärs tyvärr var slut, köpte vi deras fläskfärs som var hur fin som helst! Går inte att jämföra med den som ligger i butik...
Så, jag blandade i lite fläskfärs i smeten och sedan blev det ungefär såhär:

1 kg lammfärs
300 g fläskfärs
2 ägg
fetaost (smulad)
salt & peppar
1 dl havregryn
1 dl mjölk
3 vitlöksklyftor
2 msk dijonsenap

Lägg havregrynen i mjölken och låt stå och dra 10 min...

...blanda sedan alla ingredienserna till en smet...


...lägg ca hälften på ett aluminiumfolieark och rulla till en "korv"...


Stick in termometern i mitten, då vet du exakt när det är klart!
Jag tog ut den när den visade 65 grader.
Låt den sedan stå kvar i folien minst 10 min. innan du skivar upp! Då höjs graderna till ca 70...



Bilden blev inte rättvis!...de vita "plupparna" är alltså fetaost...inte fett! =)

5 kommentarer:

Kryddburken sa...

Lammfärsrulle, låter riktigt gott och med fetaost inbakad dessutom! Tack söta du för alla kommentars-tramp hos mig, du är sååå flitig ju!! Stor kram!

Remsan sa...

Kul sätt att tillaga färsen på. Lamm är så gott,tycker bara att färsen kan smaka lite väl mycket ibland.

Fru Matglad sa...

Remsan, håller helt med dig. Därför ganska bra att blanda i "vanlig" färs tyckte jag! =)

Fridas kök sa...

Visst har Allatorp gott kött! Om du besöker Sailet så tycker jag du ska gå och köpa deras "viltkebab", den är supergod! :-) Grattis till utbildningen, jag har själv läst det programmet fast inte på distans. :-) Vilken inriktning ska du läsa?

Fridas kök sa...

Jag tyckte väldigt bra om utbildningen! MEN det finns två olika inriktningar. Jag läste "organisation och samhällsförvaltning". Det är en tuff utbildning, men väldigt lärorik. I sommar har jag jobbat som biståndshandläggare inom äldreomsorgen. Det är väl främst handläggartjänster som passar efter utbildningen... Tyvärr är det endast tre stycken som har fått jobb efter avslutat utbildningen och en av dem hade en tjänst sen tidigare. Men det har inte så mycket med utbildningen att göra, snarare hur arbetsmarknaden ser ut. Och eftersom 40-talisterna börjar gå i pension nu (efterkrigsbarnen) så kommer det behövas massor med jobb, säger dem, inom de närmsta åren. Och ska du då läsa några år så kommer det säkert finnas jobb till dig när du är klar! Jag rekommenderar utbildningen och är du redo att lägga tid för en hel del plugg så kommer du klara det galant! Jag är från Jönköping från början, men bor i Karlskrona sen 4 år tillbaka. :-)