torsdag 5 augusti 2010

Ananas Paj

Stavas det så?
A-n-a-n-a-s alltså...? Stavningen såg lite konstig ut. Jag vet att jag får veta om den är fel! =)

Köpte en ANANAS förra veckan-färsk- som jag inte visste vad jag skulle göra med...ingen har varit sugen på "färsk" i snart en vecka, så hög tid att göra något med den! (Bananflugorna verkar älska den där den ligger annars...)

I kväll blev den nedskuren i småbitar och mixad med smet...





Pajdeg:

1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150 g smör

Fyllning:

400 g ananas (krossad på burk el. finhackad färsk)
2 dl creme fraiche
0,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg


1. Börja med pajdegen. Smält smöret och ställ det åt sidan.

2. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en stor skål. Häll över det av svalnade smöret och blanda till en deg. Det blir en ganska grynig massa.

3. Tryck ut degen i pajformen. Det går bra att använda en vanlig pajform, men helst en med löstagbar botten.

4. Blanda ihop fyllningen. Lägg ananas, creme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg i en skål och blanda ordentligt.

5. Häll upp fyllningen i det obakade pajskalet. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i 30 minuter. Låt pajen svalna före servering.

6 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Ååååå...så gott det är med ananaspaj!!

Remsan sa...

Gjorde också ananaspaj på färsk ananas senast jag bakade det och det blev ju precis lika gott. Ananas är ju så sjukt gott! Jag har en färsk som står på bänken som ska åka ned i en ananas- och kräftsalsa imorgon tror jag...

Vicky sa...

Hej!
Ska smöret vara helt avsvalnat? Det blir nämligen ingen grynig massa när jag bakar denna paj..:(
Kram

Fru Matglad sa...

Hej Vicky!

Inte helt kall behöver den inte vara, men låt den svalna till "ljummen". Ganska länge sedan jag gjorde denna, så minns inte hur grynig den blev riktigt...men prova dig fram! Den blir säkerligen jättegod, oavsett vilken konsistens pajskalet har innan den varit i ugnen...;)

Lycka till!

Kram

Vicky sa...

Tack för svaret :)

Fru Matglad sa...

Sååå lite! ;)