fredag 5 augusti 2011

Marängrulle med bär & hallonkesella

Hej på er alla!

Hoppas ni har en fin sommar!
Vi har haft ett par dagar med strålande sol nu, vilket var alldeles på tiden, för det känns som den senaste tiden har präglats av regn och rusk.
Här jobbar vi på som vanligt, men SNART ska vi ha en hel veckas ledighet! Då bär det av till goda vännerna i Spanien igen!

För några dagar sedan gjorde jag en efterapning av Tina Nordströms marängrulle, men jag tyckte det lät så krångligt med den där "Kagekrämen" som hon hade som fyllning, och jag hade lite tidsbrist, så det blev en fyllning med Arlas Kesella Hallon istället...
Helt ok!




Marängen är likadan som Tinas i receptet, fastän bilden här är katastrof...;)

Till marängen:

6 äggvitor
3 dl socker
Riven kokos

Detta vispas ihop till "hård" smet.
Smöra ett bakplåtspapper och lägg på en ugnsplåt.
Smeta ut marängsmeten på det smörade arket.
Strö rikligt med kokos uppepå.
Sätt in i ugnen på 130 grader i ca 45 min.
Ta ut och låt svalna.
Bred Arlas Kesella Hallon över den svalnade kakan.
Ströa frysta eller färska frukter uppepå krämen.
Rulla ihop från långsidan.
Jag satte in den i frysen en liten stund, men det är ju såklart frivilligt...;)

Ha det gött!

Inga kommentarer: