tisdag 19 april 2011

Luvas Kanelbullesockerkaka



Detta recept fick jag av en vän som är ett fan av Pernilla Wahlgren...=)
(F.ö kallar hennes son mig för LUVA, som blivit mitt nya smeknamn bland de som tyckte det var roligt...Kombinationen Y-L-V-A är inte lätt att få till muntligt när man är 3 år!)
I alla fall, hon hittade receptet hos Pernilla, MEN eftersom jag aldrig har exakta ingredienser hemma när jag ska dra igång med bakning, så tog jag lite annat...den blev super duper god!

Luvas Kanelbullesockerkaka:

175 g smör
2,5 dl socker
2 ägg
1 burk kesella
4 dl mjöl (eller mjömix som jag använde idag=glutenfri)
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt
ca 2 msk kanel (till garnering)
ca 2 msk florsocker (till garnering)

Gör så här:

Smöra och "bröa" en sockerkaksform. (Tänk på glutenfritt ströbröd om den ska göras glutenfri...)
Smält smöret och låt det svalna lite.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda alla torra ingredienser.
Rör i de torra ingredienserna + smör + kesella i äggblandningen.
Häll hälften av smeten i formen.
Ströa kanel och socker lite jämt över kakan.
Häll i resten av smeten.
Ställ in i ugnen ca 30 min, 175 grader.
Pudra ev. kanel och florsocker som dekoration.


2 kommentarer:

Sandra sa...

Ser god ut måste testa perfekt då Lucas är glutenintolerant nu :-( Har du fler recept få du gärna lägga ut det/ sandra

Fru Matglad sa...

Nej va trist Sandra...men idag finns ju mycket att ersätta mjölet med!
Det ska jag absolut göra, lägger dessa under "glutenfria"...
Kramkram