måndag 24 januari 2011

Vänsterdominant?

Jag tror jag är vänsterdominant.

Öronmässigt asså.

Jo, för jag kan bara prata i telefonen med vänster öra. (Lyssna menar jag)

Vad det betyder?

Läs här får ni se:

"Visste du att ditt högra öra har en annan uppgift än ditt vänstra? Visste du att vi alla har ett dominant öra? Visste du att det gör en enorm skillnad om det är ditt högra eller vänstra öra som är dominant? Tomatis upptäckte att människor som har ett dominant högeröra lär sig mycket lättare än de vars vänstra öra är dominant. Sett i backpegeln är detta logiskt. Det högra örat är direktkopplat till vänstra hjärnhalvan, den del som hanterar språket. Det är en direkt och snabb förbindelse. Om man lyssnar med sitt vänstra öra så går ljudet först till den högra hjärnhalvan. Den delen av hjärnan har inte något språkcenter, vilket gör att informationen måste återledas till den vänstra hjärnhalvan via Corpus Callosum. Eftersom detta är en längre väg blir informationen fördröjd. Människor med dominant vänsteröra måste därför försöka ”komma i fatt” hela tiden. Informationen är inte bara sen, den är också ofullständig. I överföringen från den högra till den vänstra hjärnhalvan förloras en del av de högre frekvenserna. Som vi redan har sett så utgör dessa frekvenser nyckeln när man ska skilja mellan snarlika ljud (som B och P). Människor med dominant vänsteröra måste inte bara försöka ”komma i fatt”, de måste också spela med en inkomplett kortlek".

Jag skulle aldrig kunna bli läkare. Inte då bara för att jag inte är smart nog, utan jag skulle tro att jag hade varenda sjukdom som man ska lära sig om också.

Så, vi satsar på öronen, hjärnan och dess funktioner istället.

1 kommentar:

Dansbandsfrun sa...

MEN!! va bra ;)
jag som gått o trott att jag hör sämre på ena örat!!!
Tack ;)