lördag 18 februari 2012

Mandelparfait

Gillar ni smaken av mandel, i en gräddig glassdessert, så är detta något att rekommendera!
Detta är nostalgi för mig. I den första egna kokbok jag fick när jag flyttade hemifrån, har jag skrivit ner detta recept som det första, ni vet längst bak i boken (Vår kokbok) där det finns några blanka sidor "Egna anteckningar" eller något i den stilen...DÄR har jag skrivit ner detta recept, som då var en favvo..;)




Mandelparfait 4-6 pers

1 dl mandel
2 äggulor
1 dl florsocker
3 dl vispgrädde
saft av ½ citron
½ dl flagad mandel (valfritt)

Gör så här:

Skolla och skala mandeln
Vispa äggulor och florsockret poröst
Rör försiktigt ner äggsmeten i grädden
Blanda i mandeln och citronsaften
Häll smeten i en form som rymmer ca 1 liter.
Ställ i frysen minst 4 timmar
Ta fram ca ½ timme före servering och ställ i kylen
Stjälp upp på ett fat och strö ev. flagad mandel över.

Bon app!



Flitigt använd kokbok!! =)

;)

Inga kommentarer: